*

JaakkoKorpi-Anttila http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/kaminiitto.html

Kaikki blogit puheenaiheesta Oppiminen

Ns. hauska oppiminen

Oppimisen hauskuuttamisen hyödyistä ei ole mitään näyttöjä. Oppinen itsessään on hauskaa. Oppimisen hauskuuttaminen on hauskaa vain vastuuttomille markkinamiehille.

 

Lauri Järvilehto höpsii:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/188126-kirja-lukijan-vast...

 

Onko kasvatustiede tiede? 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186979-onko-kasvatustiede...

Oppimisen ytimessä

Innostunut  oppiminen perustuu viimekädessä inhimilliseen tunnesiteeseen, jota tabletit ja MOOCit eivät pysty korvaamaan.  Tärkeää on mihin innostetaan... 

Kari Enqvist: 

Teknologiavapaa oppiminen

Ns. kasvatustieteillä on ollut jo 35 vuotta mahdollisuus osoittaa, että digiteknologia yleisesti ottaen edistää oppimista ja että hyöty/panos on hyvä. Sellaista ei ole nähty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että koulujen digiteknoistamisesta tulee kallis katastrofi.

Oppimista vai pänttäämistä?

Parempi ratkaisu kuin tietokoneiden käyttö kouluissa olisi, että oppikirjat saisivat olla esillä kokeissa. Koekysymykset testaisivat silloin osaamista eikä muistamista.  Tabletteja ei koulussa tarvita eikä kännyköitä. Niiden hyödyistä ei ole näyttöä, haitoista on!

Nyt tulossa oleva "uudistus"  ns. kasvatustieteen matkassa johtaa entistä huonompaa opilliseen ja kasvatukselliseen tilanteeseen:

Epäonnistunut epäonnistuminen

Suomesta on lanseerattu  kansainvälisen epäonnistumisen päivä 13.10. epäonnistui tänäkin vuonna. 

Suomi muka tarvitsee kulttuurin, joka kannustaa epäonnistumaan. 

Absoluuttista roskaa. Oikeasti Suomi tarvitsee kulttuurin, jossa byrokratia ei tapa aloitteellisuutta ja jossa hallittua riskinottoa kannustetaan.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/177862-epaonnistumisen-kv...

Voiko muka epäonnistumisesta oppia?  

Ei yleensä voi: 

Tietokoneet kouluissa oppimishaitta

OECD:n mukaan tietokoneiden runsas koulukäyttö heikentää oppimistuloksia. 

==> 

Kalliin hankinnan, käyttökoulutuksen ja ylläpidon vuoksi panos/hyöty surkea.

 As the report makes clear, all students first need to be equipped with basic literacy and numeracy skills so that they can participate fully in the hyper-connected, digitised societies of the 21st century.

http://www.oecd.org/education/students-computers-and-learning-9789264239...

http://www.bbc.com/news/business-34174796?SThisFB

 

Oppiminen kouluissa

 Pinnallista hihhulointia (kuva). Kokeita voi tehdä monin tavoin. Paras tuntemani tapa on, että oppilailla saa olla haluamansa apuvälineet kokeissa mukana. Koekysymykset on laadittava toisella periaatteella kuin normaalisti. Silloin kokeet eivät ole muistitestejä, vaan testaavat asioiden ymmärtämistä. Pätee korkeakouluissakin! Vaikea kuvitella, mihin oppiaineisiin tämä ei soveltuisi.

Itse opetusmenetelmään minulla ei ole huomauttamista, jos voidaan osoittaa, että se toimii.

 

http://www.hs.fi/paivanlehti/06092015/a1441421926324

Koulu ja tietokoneet 2

Tietokoneet eivät korvaa opettajaa (kuva). USA:n vuosikymmenien kokemukset osoittavat, että digitekniikka on ennemminkin kallis haitake. Mutta Suomessa KOKEILLAAN. Kokeillaan ilman kontrolliryhmiä ja unohtaen uutuusefektin harhauttavat vaikutukset. Asialla ovat ns. kasvatustieteilijät, vaikka kasvatustiede eli ole oikea tiede. 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/175502-karkkia-koululaisille

Koulu ja tietokoneet 1

Kouluihin tuodaan tietokoneita markkinamiesten ehdoilla. Näytöt panos/hyödyistä puuttuvat ja näytöt jopa hyödyistä ylipäätänsä. Trendi harhauttaa myös vanhempia hankkimaan tietokoneita yhä nuoremmille lapsille. Seurauksena voi olla lasten digidementia:  

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186539-lasten-digidementi...

Hesarin farssijournalismia koulutuksesta

Hesarin taso heikkenee vuosi vuodelta. Voisi kuvitella että jutussa Vantaa kiilasi digi­opetuksen kärki­kaupungiksi – 20 000 koululaista opiskelee tabletin avulla, on joku oppilas kulkenut koulussa mikin kanssa ja toinen muokannut lauseista kokoelman lehteen. Touhun tarkoitusta ja hyötyjä ei kyselty edes perusopetuksen johtajajalta. Miksi ei? Hyötyjä ei ole osoitettu, vaikka rahaa kuluu valtavasti, puhumattakaan opettajien ajasta. 

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä