*

JaakkoKorpi-Anttila http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/kaminiitto.html

Siirry sokerista voihin!

Keväällä 1999 eräs tutkimus väitti, että jos syö enemmän kuin yhden kananmunan päivässä se lisää merkittävästi aikuisilla sydänsairauksien riskiä, koska huonon kolesterolin osuus kasvaa. Clarin-lehdessä 3.9.2014 puolestaan oli referoitu tutkimusta, jonka mukaan on myytti, että kananmunan syönti lisää huonon kolesterolin osuutta.

Tunnettua on, että ravintoaineita valmistava teollisuus tilaa sopivia tutkimuksia arvostetuilta yliopistoilta. Kuuluisin lienee sokeriteollisuuden tilaama tutkimus Harvardin yliopistolta. Siinä todistettiin, että sydän- ja verisuonitautien kannalta rasva on sokeriin nähden paljon vaarallisempaa. Tämä tutkimus toi sokeriteollisuudelle miljardeja poikineen. Nyt monet tutkimukset osoittavat päinvastaista, mutta makea ruoka, limonadit ja karkit uppoavat edelleen kansaan kuin kuuma vesi lumihankeen.

Jatkuvaa tulehdusta kehossa aiheuttavien ravintoaineiden top-5 lista on seuraava:

1. sokeri (kaikki),

2. transrasvat,

3. puhdistetut omega-6:a sisältävät ruokaöljyt (soija, maissi, rypsi, maapähkinä, seesami),

4. puhdistetut hiilihydraatit (puhdistetut jauhot ja kuiduttomat hedelmämehut),

5. alkoholi (annos päivässä voi jo aiheuttaa sairauksia, janoon juo vain puhdasta vettä).

Muuten varmaan minua lukuun ottamatta kaikki tietävätkin, että vihreä banaani on terveellisempi kuin makea ja kypsä banaani, koska enemmän kypsyessään banaanin tärkkelys muuttuu sokeriksi, glukoosiksi, fruktoosiksi ja sakkaroosiksi.

Lähde: Quo no. 254 marraskuu 2016

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Olen jotenkin uskonut omaan makuaistiini. En pidä kananmunan keltuaisista. En ole voinut syödä niitä lapsenakaan. Keitetystä munasta sen irrotan aina. Ehkä eivät silloin tee hyvää minulle. En ole koskaan luopunut voista enkä sokerista. Kahviin tai teehen en laita sokeria enkä muutenkaan ole kovasti välittänyt makeista juomista. Tuntuu, että keinomakeutetut juomat esimerkiksi ovat vielä haitallisempia.
Öljyistä olen suosinut rypsiöljyä ja oliiviöljykin on hyvää. En millään niistä luopuisi. Neonikotinidien kieltäminen taitaa vaikuttaa rypsien kasvatukseen. Olisi hyvä, että suomalaista rypsiöljyä saisi ei ulkomaista rapsia

Banaanit maistuvat ennen täydellistä kypsymistä paremmille. Jostain syystä en kuitenkaan yhtään banaania ole voinut viime aikoina nauttia. Kroppa on pistänyt vastaan. Kyllä oma keho tietää, vaikka ei kaikkea. Sen mittareita kannattaa seurata herkin aistein.

Näitä tutkimuksin haitallisiksi määrittelemiä aineita on aina ollut. Aina on ollut myös tutkijoiden välillä kiistoja siitä mikä ihmiselle sopii mikä ei. Olen tullut hiukan kriittiseksi.

Nyt on haittalistalla myös aloepohjaiset juomat ja hammastahnat. Mitähän haitallista vielä löytyykään näistä nykyisistä aineista. Urheilijoiden ja muiden aktiiviliikkujien käyttämät juomat ja jauheet minua kovasti epäilyttävät, mutta kauanko menee, että niiden haitat havaitaan? Löytyykö yhteyttä koskaan, niinkin voi käydä?

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 1/IL

Minulla on vähän samanlaisia tuntemuksia. Ikä tuo tullessaan kaikennäköistä rajoitetta. Ennen olivat tupakka, viski - ja mikä se kolmas nyt olikaan - päällimmäisenä, nyt ei voi enää juoda kuin pelkkää vettä, missä ei saa olla hiilihappoa. Rypsin olen kuvitellut olevan hyvä ravintorasva, lähes oliiviöljyn veroinen. Mutta kun tarinani perustuu espanjalaiseen lähteeseen, niin tämä heijastuu aika voimakkaasti siihen, mikä on pahasta ja mikä hyvästä.

Eräs asia minua on askarruttanut tuossa tansrasva-asiassa ja se on, mikä on mikroaaltouunissa lämmitettävän ravintoaineessa olevan rasvamolekyylin hetkellinen lämpötila. Nouseeko se yli 180 C-asteen, jolloin tavanomainen rasva muuttuu transrasvaksi.

PS. Varsinaisesti minun piti kirjoittaa otsikolla ’Voitko luottaa lääkäriisi’, mutta jäin junnaamaan tuohon ’läskikapinaan’.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Olin mukana yhdeksänviikkoisessa tutkimuksessa, jossa vertailtiin eläinrasvoja, auringonkukkaöljyä/oliiviöljyä? ja rypsiöljyä. Tässä tutkimuksessa rypsiöljy veti voiton. Olen luottanut sen voimaan sen jälkeen. Tästä on aikaa vuosikymmeniä jo, mutta Viikin ravitsemustieteen tutkimuslaitoksella tehtiin,

Ölyn kuumenemsita mikrossa on tutkittu ja näytää olevan astiasta kiinni miten kuumenee. Öljy ei liian kuumassa ainakana parane ominaisuuksiltaan. http://www.tiede.fi/keskustelu/37904/ketju/mikroaa...

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila Vastaus kommenttiin #3

→ 3/IL ..

Hyvä linkki käytännön mikroaalloista. Äkkipäätään voisin kuvitella, ettei mikrossa lämmitettäessä ruuan rasvat ainakaan helposti muutu transrasvoiksi.
- - -
Pitääkin alkaa kiusaamaan diletanttisilla kysymyksilläni erästä tanssituttavaani, joka vääntää Viikissä tohtorinväitöskirjaansa alalta.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset