*

JaakkoKorpi-Anttila http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/kaminiitto.html

Myytit murtuvat

Voiko Antti Heikkilä olla sittenkin oikeassa, mitä tulee voin syömiseen? Karoliininen instituutti on julkaissut tutkimuksia, joiden mukaan kovien rasvojen vähentäminen ruokavaliossa ei todistetusti parantaisi terveyttä. Samansuuntaisiin tuloksiin ovat tulleet monet tutkijat USA:ssa, Englannissa, Norjassa ja Suomessa. Kovien rasvojen osuus on suuri esimerkiksi voissa, juustossa, kananmunissa, silavassa jne.

Viimeisen 40 vuoden ajan on yritetty todistaa, että kovat rasvat ruokavaliossa yksioikoisesti aiheuttavat verisuonitauteja ja siksi ruokavalion energiasisältö pitää korvata sokerilla ja kasvisiemenistä puristetuilla öljyillä. Näiden suositusten tuloksena on ollut väestön ylipainoisuuden ja diabeteksen voimakas kasvu. Meikäläisen silmään tämä liikalihavuus on pistänyt esimerkiksi USA:n matkoilla.

Kovien rasvojen ristiinnaulitsemisen tekee arveluttavaksi muun muassa se, että näihin tutkimuksiin ovat panostaneet miljardeja dollareita sokeriteollisuus ja öljykasvien viljelijäjärjestöt. AHA (American Heart Association) ei arvovaltasyistä vielä ole täysin myöntänyt ravintosuosituksiensa virheitä, mutta pientä suunnanmuutosta on havaittavissa.

Nykyisin löytyy myös tieteellistä tutkimusta siitä, että kovien rasvojen osuutta ruokavaliossa lisäämällä, on on muutettu hyvän (HDL) ja huonon (LDL) kolesterolin tasapainoa ja partikkelikokoa niin, että tällä on ollut terveyden kannalta positiivista vaikutusta.

Ihmisen evoluutioon ovat pitkään kuuluneet kovat rasvat. Sen sijaan sokeri ja alkoholi ainakin määrällisesti ovat ravintoketjussa uusia tulokkaita ja siten ne voivat olla arvaamattoman vahingollisia ihmisen terveydelle, koska mukautumisprosessi on vasta alkuvaiheessa.

 

http://transformer.blogs.quo.es/2017/06/20/que-pasa-con-el-aceite-de-coco/

http://bjsm.bmj.com/content/early/2017/03/31/bjsports-2016-097285

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mukautuvuusprosessi on mukava sana.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ainoa rasvatyyppi mitä minä vältän on kovetettu kasvisrasva. Paistinpannulle en kaada monityyttyttömättömiä öljyjä, koska niistä muodostuu vernissaa kuumuudessa. Jos satun elämään vanhaksi, teen listan itseäni nuorempina kuolleista ravintotieteilijöistä ja lääkäreistä.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Kun 1980-luvulla opiskelin kotitalousopettajaksi, meille vakuutettiin täytenä totuutena - ei minkäänlaista vastaan sanomisen varaa ollut - että mitä enemmän rasvassa on monityydyttämättömiä rasvahappoja, sitä terveellisempi se on. Parhaita rasvoja oli tuolloin auringonkukkaöljy.

Nyt monityydyttymättömät rasvahapot ovat erittäin haitallisia, ja rasvassa pitää olla paljon monotyydyttymättömiä rasvahappoja. Ja paras rasva on oliiviöljy.

Sitä mukaa kuin tiede antaa uutta tietoa, ohjeet muuttuvat. Tutkimusten sponsorit tietenkin pitää tietää, jotta voi arvioida tulosten luotettavuutta.
...
Suositusten taustalla on tosiaan huomioitava elintarviketeollisuuden tuottajien keskinäiset kilpailut.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Nykytiedon mukaisen terveellisen rasvahappokoostumuksen kokoaminen on sen verran haasteellista, ettei siihen moni pysty.

Pitää olla tietty määrä kovaa, tietty mono - ja moni- ja sitten vielä ne EPAt ja DHAt - vai mitä niitä onkaan. Ihan mahdotonta syödä niin, että kaikki menee just nappiin.

Eikä trans-rasvaa ollenkaan, jota on ihan joka paikassa kuitenkin.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 4/EV: "Nykytiedon mukaisen terveellisen.."

Huomioni kiinnittyi erityisesti ensimmäisen linkin yhteydessä olevan graafiseen kuvaan, jossa oli käyrät liikalihavuudesta, sokerin käytöstä ja rasvojen käytöstä (liikalihavuus johtuu sokerin käytön lisääntymisestä ‼):
http://transformer.blogs.quo.es/files/2015/07/azuc...

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Eivät voi (maito, tuskin rasvainen liha, kananmuna jne) kovin haitallisia ole. Ratkaisevaa ovat määrät kuinka paljon niitä syödään.
Nykyään ei juuri puhuta itsekurista ja tahdon lujuuden kehittämisestä, Voisivat olla hyvä apu liikasyömisen hillitsemisessä.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset