JaakkoKorpi-Anttila http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/kaminiitto.html

Ravintoaineiden sotkeminen keskenään

Jouluruokaa odotellessa on ehkä hyvä kerrata, mikä ruoka-aines sopii minkäkin kanssa.

Pitkään on ollut tiedossa, että esimerkiksi vihreä tee, tumma suklaa, punaviini ja kuorelliset omenat sisältävät runsaasti flavonoideja ja erityisesti katekiineja, jotka ovat osajoukko 6000:sta eri flavonoidista.

 

Terveelliset ravintoaineyhdistelmät 

1. Omena+ suklaa + punaviini. Jos nauttii samaan aikaan omenaa, tummaa suklaata ja punaviiniä on vaikutus monikertainen siihen verrattuna, että näitä nautittaisi erikseen pitäen tiettyä aikaväliä. Yhteisvaikutus on siis merkittävästi suurempi kuin niin summa muun muassa siksi, että yhteisvaikutus tehokkaasti estää verihiutaleiden tuhoutumista laskimoissa.

 

2. Munakokkelia + meloni. Tämä on yhdistelmä hyvin käyttökelpoinen, koska meloni sisältää paljon hitaasti sulavia kuituja ja muna proteiineja. Sokerin imeytyminen on hidasta, jolloin nälän tunne siirtyy mahdollisimman pitkälle.

 

3. Hampurilainen + rosmariini. Rosmariinin sisältämä antioksidantti, karnosiinihappo, alentaa jopa 70% syöpää aiheuttavien heterosyklisten aminien tasoa tummaksi paistetussa lihassa ja kalassa. Se myös hidastaa jauhelihan hapettumista, jolle jauhettu liha on varsin altis.

 

4. Kikherne + manteli + persilja. Persiljan kalsium ja mantelin magnesium auttavat säätelemään sydämen, lihasten ja hermojen kaliumtasapainoa. Tämä on ehdottoman välttämätöntä sydämen seinämän keskimmäisen osan (myokardiumin) liikkeen sekä entsyymijärjestelmän kannalta.

 

5. Kinkku + mustaherukka + kaviaari. Kinkkurasva edesauttaa kaviaarin karoteenien ja A-vitamiin (retinolin) imeytymistä ja musteherukka auttaa hyödyntämään kinkussa olevaa rautaa, mikä on ensiarvoisen tärkeää energian kuljettamiseksi kaikille soluille.

 

6. Tee + sitruuna. Vihreän teen katekiinit ovat flavonoideja, jotka auttavat alentamaan kolesterolitasoa. Sitruuna puolestaan lisää katekiinien imeytymiskykyä. Verenkiertoon riittää 250 mg näitä flavonoideja ja kupillinen vihreää teetä sisältää katekiineja 100 – 150 mg.

 

 

Haitalliset ravintoaineyhdistelmät  

Ravintoaineita, joita ei pitäisi sekoittaa samaan ruokailun yhteydessä, koska niiden yhdistelmät ovat haitallisia:

1. Pinaatti ja juusto. Pinaatti sisältää aineita, jotka estävät kalsiumin imeytymistä. Pinaatin rauta ja juuston kalsium muodostavat yhdisteitä, jotka estävät muiden ravintomineraalien hyödyntämistä.

 

2. Kerma ja sokeri. Vaarana on, että nämä helposti rasvaksi kehittyvät aineet aiheuttavat riippuvuutta, jolloin turhia kaloreita kertyy vaikka niiden vaarllsiuus olisi tiedostettukin.

 

3. Murot ja muut viljatuotteet yhdessä limonadien kanssa. Viljatuotteet sisältävät runsaasti magnesiumia, mutta coca colan ja muiden limonadien sisältämä fosfaatti estää magnesiumin imeytymisen elimistöön.

 

4. Punajuuri ja soija. Punajuuressa on runsaasti oksalaatteja, jotka haittaavat soijassa olevan kalsiumin ja raudan imeytymistä.

 

5. Linssi ja maito. Hernekasveihin kuuluva kylvövirvilä eli rokkalinssi sisältää runsaasti rautaa. Maidon kalsium estää raudan imeytymisen, sen vuoksi pitää välttää maidon juomista linssilautasen syönnin jälkeen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset