JaakkoKorpi-Anttila

Terve mieli terveessä ruumiissa

Kun taaperoilla ja vähän heitä vanhemmilla lapsilla on oikein hauskaa, niin he hyppivät ja taputtavat käsiään. Tällä voi olla yhteys siihen väitteeseen, että evoluutionsa aikana ihminen oppi ensin tanssimaan ja vasta sitten puhumaan. Hyvä mieli on hyvä alku terveelle ruumiille. Mukavassa seurassa pienet kivut ja ahdistus ovat tipotiessään. Tutkimuksissa on myös havaittu, että masennusta potevien oireet vähenevät ja vireys kasvaa sen jälkeen kun nämä ovat alkaneet harrastamaan tanssia. Tanssia käytetään apuna monissa terapioissa, joilla yritetään parantaa potilaiden mielenterveyttä ja tunne-elämää.

Osallistuva lavatanssi ei pelkästään ehkäise sydän- ja verisuonisairauksia, vaan auttaa myös alentamaan dementiaan sairastumisen riskiä. Se on hyvää harjoitusta aivoille monella tavalla. Tanssissa opeteltavat kuviot stimuloivat arvojamme ja tekevät meistä 'viisaampia'. Kaiken ikäisillä tanssi auttaa lisäämään aivojen kognitiivisten alueiden aktiivisuutta, ts. sen avulla laajennetaan tiedostamis- ja ymmärtämiskykyä.

Kun stimuloimme arvojamme opettelemalla tanssiaskelia ja -kuvioita, muisti paranee ja samoin kyky hahmottaa asioita. Joka kerta kun tanssin aikana joudumme tekemään päätöksen eli yritämme muistaa liikkeen, improvisoimme tai seuraamme tanssiparia harjoittamme tervettä aivovoimistelua.

Tämän tyyppiset toiminnot auttavat siihen, että mieli pysyy valppaana, vetreänä ja avoimena. Pitemmällä tähtäyksellä kaikki nämä tanssin tuomat edut ylläpitävät ja parantavat mielenterveyttä, jolloin myös todennäköisyys sille, että sairastuminen dementiaan tai Alzheimarin tautiin pienenee varsinkin iäkkäimmillä.

USA:n liikuntaviraston (American Council on Exercise) tekemän tutkimuksen mukaan ne ihmiset, jotka käyvät lavatansseissa (ballroom / social dance) vähintään kaksi kertaa viikossa ovat vähemmän alttiita dementoitumiselle. Eräät tutkijat ovat tulleet myös siihen tulokseen, että tanssi voi auttaa pienentämään myös Alzheimarin taudin syntymisriskiä.

Tärkeä tanssin etu terveydelle on, että säännöllisesti harrastettua se lisää hyvänolon tunnetta ja vähentää masennuksen oireita ollen sitä kautta on terveydelle hyväksi. Tanssissa stressi laukeaa ja onnellisuushormonien taso nousee.

Tanssi ylläpitää sosiaalisia aktiviteetteja, koska sen aikana on paljon enemmän mahdollisuuksia tavata muita ihmisiä. Seurustelu on myös tärkeä tekijä ihmisen mielenterveydelle. Myös on todettu, että sosiaalisesti aktiiviset ihmiset elävät pidempään. Väitetään jopa, että positiiviset ihmissuhteet ovat ihmiselle yhtä tärkeitä kuin liikunta ja terveellinen ruoka.

 

Tuota fyysistä ja itsetunnon puolta pitänee pohdiskella toisella kerralla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Veikko Penttinen

Tuohon kun lisää pienen flirtin ja mahdollisuuksien mukaiset seksit jälkeenpäin niin kyllä se on sellainen kemikaalikimara ihmisen kropassa, että vanhuus ja krampit jäävät nuolemaan näppejään.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Flirtti ja kosketus ovat sosiaalisessa kanssakäymisessä tärkeitä. Sanan mukaan eräs tunnettu mies paranteli lähes 2000 vuotta sitten ihmisiä koskettamalla. Maailma on täynnä tarinoita taikasauvalla koskettamisista. Jotain ihmeellistä tai selittämätöntä kai siinä kosketuksessa sitten on.

Tiiviissä syleilyssä, kuten tangossa yleensä tehdään, aivoissa vapautuu oksitosiinia eli rakkaushormonia, joka alentaa CRH:n eli ahdistushormonin tasoa ja tällöin mielen valtaa rauhallinen hyvänolon tunne, kuten tapahtuu kahden rakastavaisen kuherrellessa keskenään.

CRH tuottaa ihmisen aivoissa ahdistusta, pelkoa ja vihaa sekä johtaa väkivaltaiseen käytökseen. Aivosoluja tuhoava viina yhdessä ahdistukseen liittyvän CRH:n samansuuntaisen vaikutuksen kanssa voi olla muistin kannalta kohtalokasta.

On todettu, että tangon tanssiminen estää sydän- ja verisuonisairauksia, alentaa huonon kolesterolin määrää sekä vaikuttaa psyykkiseen tilaan aikaansaamalla hyvänlaatuista eli positiivista stressiä. Tutkimuksissa fyysiseltä rasittavuudeltaan samanlaiset kokeet tehtiin juoksumatolla ja tangoa tanssimalla. Tanssiminen tuotti selkeästi paremmat tulokset hengitys ja sydänarvoja verrattaessa.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Tässä on maltillisella tavalla kerrottu tärkeästä aiheesta. Tanssi varmasti ehkäisee monia tauteja ja sekä mieli että keho pysyvät terveempänä. Uskoisin, että muukin kulttuurin harrastus edistää terveyttä ja muistiakin.

Se, mitä tanssin jälkeen tapahtuu, kannattaisi varmaan miettiä harkitusti. Nuorten ihmisten kyseessä ollen, jälkipeleistä saattaa alkaa pitkä työ: vanhemmuus. No, ei paha sekään.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

>#3/TK:
”.. Uskoisin, että muukin kulttuurin harrastus edistää terveyttä ja muistiakin..”
Tuo pitää aivan varmasti paikkansa. Minulla on tässä oma lehmä ojassa ja ketunhäntä kainalossa siinä mielessä, että yritän tyrkyttää (lava)tanssin ylivertaisuutta, koska siinä yhdistyvät sekä kulttuuri että kuntoilu, ja mikä tärkeintä näinä ankeina aikoina olisi yhteiskunnalle halvin tapa hoitaa niin fyysistä kuin hengistä terveyden ennalta ehkäisevää hoitoa. Historiamme osoittaa piirileikkien, tanhujen ja muiden hyppelöiden olleen tärkeä osa kulttuuria ja mielenterveyden ylläpitoa.

” ..Se, mitä tanssin jälkeen tapahtuu, kannattaisi varmaan miettiä harkitusti. .”
Meidän kylällä yli 50 vuotta sitten asui perhe, jossa tyttärelle syntyi useampiakin lapsia eikä isäehdokkaista ollut oikein varmuutta. Perheenpäältä vähän kuin moittien kyseltiin, mitenkä niitä lastenlapsia noin vaan ilmaantuu lisää. Tähän tämä totesi ykskantaan: ”Naiset niitä lapsia ovat ennenkin saaneet.” - Tämä nyt oli vähän ontuva oivallus hienoon kommenttiisi.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa