JaakkoKorpi-Anttila http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/kaminiitto.html

Viinan kirouksien torjuntaa

Suomessa viinan kulutus absoluuttisena mitattuna on yli 10 litraa/hlö/v, Turkissa vastaava luku on 1,5. Siitä huolimatta tässä islamistipuolueen hallitsemassa maassa ollaan huolissaan nuorison altistamisesta liialliseen alkoholin käyttöön siinä määrin, että myyntiä kiristetään niin paikan kuin ajan suhteen. Alkoholipitoisia juomia ei saa myydä 100 metriä lähempänä kouluja ja Herran huoneita eikä kello 22 ja 06 välillä.

 

Kaupoissa ja baareissa alkoholipulloja ja laatikoita ei saa pitää esillä ja pullojen etiketissä pitää olla varoitus, että alkoholi vaarantaa terveyden, samaan tapaan kuin meillä tupakkiaskeissa.

 

Maan perustuslaki sanoo, että valtionvallan on ryhdyttävä ja ylläpidettävä toimenpiteitä, joilla suojellaan nuorisoa joutumasta vaaraan tulla alkoholista riippuvaisiksi. Nyt hyväksytyn lain takana olevat eivät halua kasvattaa nykynuorista tulevaa menetettyä sukupolvea, joka yöt päivät läträä viinan kanssa. Opposition mielestä kyse ei ole nuorten alkoholin vaarojen torjumisesta, vaan islamilaisen elämänmuodon edistämisestä maallistumisen kustannuksella.

 

Mitenkä tuo meidän vihreiden alkoholipolitiikka istuisi Turkkiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Joachim Seetaucher

Miksi kyselet tuollaisesta marginaalisesta asiasta kuin suomalaisten vihreiden tekemistä esityksistä ja niiden mallaamisesta Turkkiin, kun Euroopassa on toisiksi eniten turkkilaisia Saksassa, jossa ei ole mitään rajoituksia alkoholin myynnin suhteen ja kulutuskin on korkeampaa kuin Suomessa?

Muokkaus: Korjaaan: Euroopassa on siis ENITEN turkkilaisia Saksassa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

>#1 /JS: "Miksi kyselet tuollaisesta marginaalisesta asiasta .."

Varsinaisesti se oli enemmän pohdintaa kuin kysymystä. Siksi jätin kysymysmerkin pois.

Oikean kysymyksen voisi asettaa paremminkin: Eikö meidänkin olisi syytä vaatia alkoholipitoisten juomien etiketteihin teksti: 'Alkoholi voi vaarantaa terveytesi.' Analogiset perustelut voisivat löytyä määräyksestä, joka koskee tupakkiaskin päällytekstiä.

Kun katselee ympärilleen, niin sokea Kreetakin näkee, että suuri osa sukupolvesta kuin sukupolvesta menehtyy tai kärsii merkittävästi liiallisen alkoholin käytön seurauksista.

Joachim Seetaucher

Mikäpäs siinä. Onhan moisia tekstejä monissa maissa, myös sellaisissa, joissa alkoholipolitiikka muuutoin on paljon vapaampaa kuin Suomessa.

En kuitenkaan usko moisten tekstien tehoon, mutta sehän on vain oma näkemykseni.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

> #3/JS: "En kuitenkaan usko moisten tekstien tehoon .."
Ei ole minullakaan mitään konkreettista tietoa asiasta, en ole edes nähnyt mainintoja, onko tupakkiaskissa oleva teksti oikeasti vaikuttanut tupakoinnin vähentymiseen.

Jotain vaikutusta voisi olla myös sillä, että nykyisen sote-uudistuksen yhteydessä tämän tyyppisten aineiden käytöstä johtuvat, itse aiheutetut sairaudet poistetaan perushoidon listalta ja siltojen aluset siirretään talvihoidon piiriin.

mauno turpa

Viina on erittäin hyvä asia. Kuten kaikki muutkin huumeet, seksi mukaanlukien.

Kirousta ei ole olemassakaan ellei ole hihhuli.

Jos ei siedä oravanpyörää on ihan hyväkin keino eutanasoida itsensä vaikkapa viinalla.

Raha on se asia joka tekee elämästä helvetin ollessaan kaikista addiktoivin huume. Tai on vielä addiktoivampi, jota voi saada vain rahalla - se on valta.

Jokainen vallassa istuva on narkomaani.

Hamppu on lempein huume seksin jälkeen.

Heippa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

> #4/MT: "Jos ei siedä oravanpyörää on ihan hyväkin keino eutanasoida itsensä vaikkapa viinalla."

Varmaan näin monet ovat tehneet. Eutanasian vastustajat eivät ole menettelyyn sen kummemmin puuttuneet. Syytä en tiedä.

Muitakaan väittämiäsi en näin suoralta kädeltä osaa ainakaan täysin vääriksi todistaa.

Teppo Nygren

Pelkästään alkoholin terveyshaittoihin vetoamalla ei varmasti paljoa mitään muuta. Runsaan alkoholinkäytön vaikutus fyysiseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen hyvinvointiin pitäisi saada iskostettua ihmisten mieliin jo nuorella iällä, niin sillä voisi ollakkin jotain vaikutusta.
Ennen oli televisiossa jotain tietoiskuja tervellisimmistä elämäntavoista ja jos verrattaisi kahden samaan tuloluokkaan kuuluvan henkilön elintapoja, joista toinen käyttää runsaasti alkoholia ja toinen ei juuri lainkaan, niin sen eron havaitseminen saattaisi myös vaikuttaa päätökseen olla nauttimatta alkoholia. Monet nuoret eivät tosin ajattele asioita kovin pitkälle. luulisin että yhteiskunnan tilakin kyllä vaikuttaa päihteiden käyttöön. Työttömyydellä ja ihmisten turhautumisella on on merkitystä. Mielekästä korvaavaa tekemistä ja sosiaalista kanssakäymistä toisten ihmisten kanssa pitäisi järjestää myös ilman päihteitä, niin sillä varmaan edesautettaisi kansan tervehtymistä ja yhteiskunnan toipuminenkin olisi päihteistä johtuvien lieveilmiöiden vähentyessä nopeampaa.

Voi olla että ajatteluni asiasta on ihan puutaheinää. ???

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

>#5 / TN

Mukavan syvällistä pohdintaa. Olen valmis allekirjoittamaan kaikki kohdat.

PS. Olen jostakin kuullut, että englannin whole (kokonainen) ja alkoholi sanoilla on sama alkulähde. Viinan holistinen eli kokonaisvaltainen ote on siten ehkä ymmärretty jo hamassa menneisyydessä. Tämä kielikuva voi olla täysin vailla totuuspohjaa; en tiedä.

Joachim Seetaucher

Juu, vailla totuuspohjaa on. Kyseessä on kemiallinen nimitys, joka kuvaa tiettyä molekyylirakennetta; sorbitoli, glykoli, alkoholi, j.n.e. Alkoholeja on satoja eri lajeja, suuri yleisö tuntee lähinnä metanolin ja etanolin.

Avaimena ongelmien ratkaisuun ei ole mielestäni "kasvatus" ja "valistus", vaan esimerkki. Suomessa on perinteisesti vallinnut hyväksyvä asenne humaltumiseen, koska sitä on pidetty normaalina irrottelemisena silloin kun on irrottelun aika. Ja on myös pitkälti ymmärretty jopa väkivaltaista tai pähkähullua käyttäytymistä, joka humaltumisen seurauksena monien suomalaisten kohdalla on ollut tyypillistä. Pitkän alkoholikulttuurin maissa näin ei ole asian laita ja Suomessakin asetelma on selvästi muuttunut jostain 60-luvulta tähän päivään, joskin muutos on hyvin hidas.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila Vastaus kommenttiin #9

>#9 /JS

Olet oikeassa, alkoholin etymologia on toisenlainen kuin arvelin. Sana (al-kuḥl) tulee arabiasta, seemistä tai muinaisegyptistä, miten vain, ja tarkoitti hienoa jauhetta, jota käytettiin silmämeikkinä. Kemiallisesti se oli antimonisulfidia (Sb2S3), myös lyjijyvalkoisesta tedyllä meikkillä oli tämä nimitys jossakin päin kosmetiikassa. William Johnson kemian sanakirjassaan vuodelta 1657 käyttää alkoholia merkityksessä viinistä tislattu viina eli 'viinin henki'. Vasta vuodesta 1850 kemia alkoi käyttään etanolin sukuisista aineista alkoholit nimitystä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol
Wiki ei nyt mielestäni kunnolla selittänyt, miksi viinasta tuli alkoholi.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Ei alkoholi yksistään ketään tapa. Vasta se, että sitä läträä erityisesti väkevien muodossa täydelliseen känniin saakka joka päivä.
Minua ärsyttää viisasteleva yleissana "alkoholi" ja keskimääräiset mittayksiköt pirtuksi mitattuna. Muutetaan kaikki nautittu koreiksi olutta ja katsotaan, millainen rekka siitä syntyy.

Tai puhutaan mieluummin kohdennetusti viinistä, oluesta, konjakista, kossusta tai sahdista ja kiljusta. Kaikki paitsi kilju ovat terveellisiä oikein, hyvässä seurassa ja kohtuullisesti nautittuina.

Eräs hyvin tunnettu edesmennyt päätoimittaja kertoi, että on koko elämänsä yrittänyt saada tynnyrin pohjan näkyviin juomalla. Muisti ja äly hänellä oli loppuun saakka terävä kuin partaveitsi- eikä kuollut viinaan, vaan vanhuuteen.

Eräs lääketieteessä asetaldelylin ongelmiin perehtynyt professori todisti, että galvados(omenapohjaiset)aiheuttaa 3 000 kertaisen riskin sairastua kurkkusyöpään kuin olut tai valkoviini puhumattakaan tupakasta.
Raaka hapankaalikin on vaarallisempaa kuin miedot juomat, kuumennettuna ei.

Jos pihviä ei saa liekitettyä joskus konjankilla, missä on se nautinto. Tai niinkuin minulla nuorena miehenä- pihvi oli grillillä, josta nostin sen pannulle ja lorautin konjakkia päälle ja tulitikulla syttymään- sininen liekki- lisää konjakkia pihvin päälle ja taas tulitikku, sininen liekki taas - ei syttynyt ( nykyään homma on hanskassa ). Olipa hyvä konjakkipihvi.
Se viinasta ja sen vaarallisuudesta.

Joachim Seetaucher

Paljon vaarallisempia kuin alkoholijuomat ovat väärinkäytettynä marketeissa myytävät hygieniatuotteet tai vaikkapa viemäriputken avaajanesteet. Ne ovat lipeäliuosta, joka tappaa jo yhdestä kulauksesta. Kuitenkin niitä saa siellä myydä eikä ole edes ikärajoja. Outoa!

Markku Ollikainen

Asioille keksitään fiiliksiltään parempia nimiä, kun entinen on mennyt rapakuntoon käyttäjiensä mukana. Siinäpä yksi hyvä syy - eihän tunnu kivalta, jos alkoholiriippuvaista voi syyllistää viinan kanssa läträäväksi juopoksi. On paljon mukavampaa kuulua viiniä maistelevien kulttuuripersoonien joukkoon.

Alkoholi ei ole peruselintarvike, välttämättömyyshyödyke tai yleensäkään ihmisen juoma. Se on solumyrkky, joka tekee tehtävänsä mm. aivosoluissa jos muuallakin.

Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta, kuten kaikki huumeet. Huumehörhöjen maassa yhteiskunnallinen tilanne tulee pahenemaan myös muulla kuin alkoholirintamalla, koska alkoholinkäyttö johtaa seurannaisilmiöihin. Euroopan tissuttelijat ovat pilanneet elämänsä ja valtiontaloutensa osaltaan myös tissuttelunsa seurauksena, joita kuluja maksaa myös Suomi.
Voi vain ihmetellä joidenkin suomalaisten halua ottaa mallia asiansa pilanneiden Euroopasta.
Itärajan takana asia ei taida olla sen paremmin. Sanotaan, että jopa puolet kansasta on jonkintasoisia juoppoja. Neuvostoliiton kommunistista, elämän merkityksen ryöstänyttä ateistista elämää ei tosiaan kestänyt ilman votkaa.

Turkissa jos muuallakin islamilaisessa maailmassa alkoholin käyttöä on vahvasti rajoitettu. Joissakin paikoin se on jopa ehdottomasti kielletty.
Voi olla, että mielenterveyslääke alkoholin puute on yksi syy tuon maailmanosan ärhäkkyyteen. Paineita ei pureta ryyppäjäisissä. Eivätkä ärhäkimmät, so eniten alkoholia tarvitsevat, häivy elämän näyttämöltä ryyppäjäisten jälkijutuissa puukotusten ja muun väkivallan, tai sitten erilaisten onnettomuuksien kautta. Islamilaisissa maissa sisäiset paineet suunnataan suoraan toisia ihmisiä kohti ilman alkoholia.

joitakin ohjeita viiniin liittyen Raamatusta, sen tietoa ja viisautta hankkimaan ja vaalimaan ohjaavasta, niitä painottavasta Sananlaskujen kirjasta:
Huoruus ja viini vievät kansalta järjen. Viinissä on rehentely, oluessa rettelö, päihtyneenä hoippuva on älyä vailla. Älä eksy juomarien seuraan, karta lihapadan ääressä mässäileviä, sillä juomari ja syömäri köyhtyy, nuokkuu lopulta ryysyissä.

Joachim Seetaucher

Oletko alkoholisti, kun sinulla on niin perinjuurin alkoholikeskeinen ajatusmaailma ja tulkitset vähän kaiken ihmisen käyttäytymisen ja maiden väliset kulttuurierot alkoholista riippuvaiseksi? Jos niin on, niin se kyllä selittäisi kompleksikkuutesi asian tiimoilta.

Raamatussa nimenomaan neuvotaan kohtuukäyttöön ja viinin juomisesta iloitsemiseen. Esimerkiksi Saarnaaja kirjoittaa "juo viinisi ilolla ..." ja juuri se on oikea neuvo. Viiniä ei pidä juoda surusta eikä ongelmien ratkaisemiseksi. Jeesuskin muutti veden viiniksi, kun se loppui bileistä kesken. Sinänsä olen samaa mieltä noiden Raamatun ohjeiden kanssa, mitä tulee rettelöön ja rehentelyyn.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

> #15 /JS: "..Raamatussa nimenomaan neuvotaan kohtuukäyttöön ja viinin juomisesta iloitsemiseen."

Erkki Saarela esittää tunnetun raamatun viinitarinan keskiaikaisen version, jonka Dario Fo Mysterio Buffossaan on kirjoittanut nykyajan termein. Tämän osan nimi on 'Kanaan häät'.

Lisäys: Sattui silmääni Wikipdisasta Dionysoksen tarina, jossa mm.

".. Dionysos tunnettiin myös nimillä Eleutherios ("Vapauttaja") ja Soter ("Pelastaja"). Toisinaan hänestä käytettiin myös nimeä Lyaios, joka myös tarkoittaa "Vapauttajaa". Nimitys johtui siitä, että Dionysoksen ajateltiin vapauttavan ihmisen huolista ja murheista."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dionysos

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Markun kommentti oli kuin pietismin aikaisen pohjanmaalaisen kirkkoherran saarna meille "vääräuskoisille" ja raittiusseuroihin kuulumattomille saaranastuolista sunnuntaiaamuna.

Alla kommenttini Päivi Räsäsen blogiin:

"Me olemme Euroopassa, toimitaan sen mukaisesti kuin esimerkiksi Saksassa. Kaikki oluet viinit ja väkevät marketteihin ja hinnat alas. Ravintoloista poisteaan mittalasit viineille, vaan kaadetaan ne käsivaraisesti niinkuin muualla. Käytännössä Alkoja ei tarvita ollenkaan- se on muinaisjäännös. Ei kukaan voi juoda enempää kuin maittaa, ja jos juo, tietää, mitä siitä seuraa. Mitä enemmän kieltoja tulee, se kasvattaa valvomatonta kysyntää. Viron tuonti on jo huipussaan. Sen sijaan känniläisiä, viinahölmöläisiä ja putkassa istuneita sakotettaisiin oikein kunnolla. Ja katsotaan kaduilla oikein halveksuttavasti."

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Minusta viinapulloissa voisi olla varoitusteksti, ehkä en sitä kalja- ja viinipulloihin laitattaisi (poliittinen kompromissi).

Kaikissa suomalaisissa pulloissa ja tölkeissä voisi olla pakollisena pienellä muutama nettiosoite:

www.ehyt.fi
www.paihdelinkki.fi
www.a-klinikka.fi

Myös tuo kouluista ja kirkoista kaukana muuten hyvä, mutta en tiedä onnistuisiko se kuitenkaan jälkeenpäin säädettynä. Poliittinen prosessi saattaa hoitaa asian muutenkin?

Poliittisesti en taida jaksaa uskoa, että viinapulloihin saataisiin muutama raamatunpaikka, mutta muuten kyllä sitä toivoisin. (Esim. Ilo Herrassa on väkevyytemme - sopiva paikka väkeviin juomiin)

Hommahan on nimittäin sillä tavalla, että yhdistelmä usko&elämänmyönteisyys&huumori on salainen voimanlähde, joka karkottaa viinankin kirot kummasti.

Markku Ollikainen

Ymmärsin, että tämän blogin aiheena on Viinan kirouksien torjuntaa. Olen koettanut kirjoittaa asiasta tästä näkökulmasta.
Asia on näet hyvin tarpeellinen sekä yksilöiden että yhteiskunnan kannalta, vaikka aineen käyttäjä itse ei välttämättä olisi halukas olemaan tietoinen koko ongelmaryppäästä. Onhan esimerkiksi se mukava annos viiniä se ainoa asia, jota halutaan ajatella puhuttaessa alkoholista.
Epämukavat asiat on myös otettava mukaan keskusteluun. Mm. Suomen valtion kustannuksista suuri osa johtuu alkoholin kanssa läträävien itselle tai toisille aiheuttamista vahingoista.

Siksi en usko, että kirjoittamiseni johtuu kompleksisuudesta. Saattaa kuitenkin olla, että kirjoitukseni saattaa sattua joidenkin toisten elämässä oleviin asioihin nostaen tällaisia ajatuksia kyseisen henkilön mieleen.
Myönnän, ettei kirjoitukseni ole keskikaljalla, ihan aidolla viinalla tai modernimmin viinillä kurkkuaan kostuttelevan keskimääräisen nykysuomalaisen arvojen mukainen. Kommenteissani ei nyökytellä ystävällisesti: juu, kaikki on kunnossa, jatkakaa vain ryyppäämistä enemmän tai vähemmän sivistyneesti. Tästä johtunee tuo puhe pietismin aikaisesta saarnamiehestä.

Tämä "mielipiteissä on eroa" -havainto kuitenkin kertoo ajattelevalle ihmiselle suomalaisten arvoissa tapahtuneista muutoksista. Jokainen voi miettiä, ovatko nämä ihmisten mielihyvää edistäneet ja mukavuutta viilanneet muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa muutoksia parempaan suuntaan? Yhteiskunta ainakin voi tässäkin mielessä huonommin kuin koskaan. Toki on otettava huomioon muutkin "kehittyneiden" yhteiskuntien ongelmatekijät.

Tämän blogin keskeinen aihe alkoholi on aiheuttanut niin paljon pahaa, että sen lääkeominaisuudet eivät riitä selityksiksi, korvaamaan sen aiheuttamia vahinkoja. Viina on tosiaan kirous, kun katsellaan asiaa alkoholin kokonaisvaikutusten näkökulmasta.
Ongelmaratkaisuja etsittäessä kyse ei siis ole siitä, että jollakin ei ole riittävästi rahaa ostaa alkoholituotteita tai niiden harvasta jakeluverkostosta. Kaikki ongelmat palautuvat yksilön elämäntapavalinnoista johtuviksi ongelmiksi, jotka heijastuvat omana ja toisten pahoinvointina.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Hei Markku !

Jotta asiasta pystyy kirjoittamaan objektiivisesti, pitää tietää niistä kiroista ja myös hyvistä puolista, mitä asiaan liittyy. Yks´kantainen pappisaarna ei ole riittävä peruste arvioida asiaa oikeastaa miltään kannalta. Kysyn- oletko itse normaali viinin tms. käyttäjä ( en tarkoita kirkkoviiniä )?

Joachim Seetaucher

Miksi haluat rajata kirkkoviinin ulos kysymyksestäsi? Kirkkoviini on hyvä esimerkki kohtuukäytöstä, jota ei joidenkin mielestä muka ole olemassakaan.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen Vastaus kommenttiin #20

Sen tähden, että se ei anna kuvaa normaalista ruoka tms. viinien tai juomien käytöstä.

Markku Ollikainen

En tarvitse käyttää viiniä tai muuta vastaavaa.

Itä-Suomen yliopiston uunituore tutkimus kertoo, että
-alkoholiin liittyvät kuolemantapaukset aiheuttavat suomalaiselle yhteiskunnalle noin miljardin euron kustannukset vuodessa.
-vuosittain menetetään ennenaikaisesti 25000 elinvuotta
-miehet menettävät elinvuosiaan kaksinkertaisesti naisiin verrattuna
-naistenkin tilanne on heikentynyt: naiset menettävät elinvuosiaan kaksi kertaa enemmän kuin 1980-luvulla.
-suomalaisten aikuisten alkoholinkäyttö kolminkertaistunut 40 vuodessa noin 10 litraa/ jokainen suomalainen/ vuosi -tasolle.

Yliopiston vielä virallisesti julkaisemattoman tutkimuksen mukaan voidaan puhua alkoholikatastrofista.

Näissä luvuissa eivät ole mukana alkoholinkäytön ympäristöönsä kylvämät, usein tutkimuksilta piilossa "maksettavat" seurannaisvaikutusten kustannukset.

Jos jollekin viinan kirot eivät ole vielä tulleet näkyviin, se saattaa johtua viinahuuruisista laseista tai pullonpohjista, joiden läpi ei saa objektiivista kuvaa elämän todellisuudesta.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset